Blijf inzetbaar in zorg & welzijn

Ongewenst gedrag & veiligheid

Home » Werkomstandigheden & cultuur » Ongewenst gedrag & veiligheid
  • PreGo! Tip – Voorkom agressie van cliënten

    Confrontaties met agressieve cliënten kunnen erg ingrijpend zijn, zowel geestelijk als lichamelijk. Ook hier geldt dat voorkomen beter is dan genezen.

    29 januari 2018

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip: Hoe irritant ben jij? Doe de test!

    Ook al gebeurt het vaak onbewust, door verkeerd te reageren op bepaalde signalen, kunnen zorgprofessionals geconfronteerd worden met geïrriteerd of zelfs agressief gedrag van cliënten. Doe de test en word je bewust van de invloed die je hebt op je omgeving. “Als je geconfronteerd wordt met een agressieve patiënt, is het verleidelijk om de schuld integraal op zijn rekening te schuiven. Toch zijn het vaak de verpleegkundigen zelf die irritatie of agressie opwekken..” Dit is de intrigerende inleiding van het artikel ‘Hoe irritant zijn we zelf’ (Nursing, oktober 2008).

    25 januari 2018

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Geef erkenning

    Mensen die ziedend zijn, staan als het ware op knappen. Er is weinig voor nodig om de bom te doen barsten. Dit betekent dat je sommige reacties beter kunt laten, zoals ter verantwoording roepen, opnieuw frustreren, niet serieus nemen.

    25 januari 2018

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Geef er maar geen aandacht aan, dan gaat het sneller over

    Vroeger dacht men dat je een huilende baby niet teveel moest troosten, daar zou het zwak van worden en nog meer gaan huilen. We weten nu dat baby’s die niet getroost worden, juist vaker en langer huilen, en dat troost belangrijk is voor een gezonde psychische ontwikkeling. Een volwassene die als kind nooit werd getroost, krijgt eerder ontwikkelingsproblemen. Het kind loopt met ieder mee en vertrouwt Jan en alleman, of juist niemand en laat zich niet troosten.

    25 januari 2018

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Omgang met cliënten

    Juist bij een cliënt waarmee je zo nu en dan conflicten hebt, is het van belang gebruik te maken van de periodes dat het goed gaat. Dan lukt het makkelijker om de onderlinge verstandhouding te verbeteren.

    19 januari 2018

    Lees verder >>
  • PreGo! Tip – Leer je cliënt kennen

    Het is in de zorg een bekend gegeven, dat het risico op opstandig gedrag maar ook agressie groter is, als de cliënt onbekend voor je is. Er is meer onzekerheid over en weer, én je kent de gewoontes en gewenste benadering nog niet. Lees meer over hoe je cliënt kunt leren kennen.

    18 januari 2018

    Lees verder >>

Laad meer resultaten